V

Friday, July 20, 2007

Tryffelsalami och lite till

Brukar inte vara någon sådan som slänger mig över delikatessdisken (det borde jag kanske som matskribent...) men ialla fall häromdagen när jag var i Vitaby lanthandel (på Österlen) då kunde jag inte undgå att lägga märke till hur ägarinnan, Helena, visade upp ett ark med salami framför en kund och sa "Lukta på det här". Ingen i hela affären missade denna fantastiska doft av tryffelsalami som spred sig från charkdisken. Jag köpte genast ett hekto och den var mycket riktigt himmelsk god. Förresten så är Helena och hennes lanthandel mycket duktiga på allt kött, idag åt jag supergod karré därifrån. Å imorgon ska det bli ankbröst....

2 comments:

Anonymous said...

Trevligt med lanthandel, vi slänger oss över delikatessdisken ibland, vi är båda ostomaner :)

Kristina Eriksson said...

Ja ost är gott, verkligen. Lanthandeln i Vitaby är jättebra, speciellt charken och Helena (ägaren) är kul och en riktig arbetsmyra. Henne ska man gynna.