V

Thursday, July 19, 2007

Namnsdagstårterecept

Kinna har på sin blogg (det är lite för sent på dygnet för att jag ska länka till hennes blogg) bett oss om sitt namnsdagstårterecept. Här kommer mitt recept, som för övrigt var publicerat i Härligt Hemma (Aftonbladets lördagsbilaga) för ett tag sedan. Själv tycker jag den är supergod. Ska göra den i morgon (firar att det var 6 år sedan jag träffade min sambo) eller på tisdag då det är Kristina.

Maräng och hallontårta med fräscha smaker 10 bitar

Mjuk maräng tillsammans med turkisk yoghurt och honung är bara så gott. En bit ger 174 kalorier.

6 äggvitor
2 dl socker

margarin till formen
ca 1 dl kokosflingor eller flagad mandel

4 dl turkisk yoghurt
100 g hallon (frysta eller färska)
½ dl flytande honung
finrivet limeskal

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret och vispa lite till. Smörj en springform, 24 cm i diameter. Strö kokos eller flagad mandel på insidan av kanten. Klicka ut marängsmeten i formen. Grädda tårtbottnen i 60 minuter. Låt marängbottnen svalna. Lossa springformens kant. Bred på turkisk yoghurt. Garnera med hallon, om de varit frysta låt dem tina något först. Ringla över honung och strö över finrivet limeskal.

3 comments:

Bendel said...

Både syrligt och sött, dessutom hallon. Det låter gott!

Anonymous said...

Vi gillar yoghurt i familjen, vill inte alltid ha det söta, måste prövas.

Anna-Eva said...

Låer mycket gott. Ska absolut testas!!