V

Monday, April 9, 2007

Påskeldar i Skåne

Har kommit tillbaka efter några dagars vistelse i Skåne. Det var väldigt skönt å vara där, jag var mest ute i trädgården och eldade! Sonen var som vanligt helförtjust. Trädgården som är rätt så stor blev ordentligt städad. På lördagen var vi in till Simrishamn, de har en sådan jättebra loppis på lördagar. Den är faktiskt som bäst så här lite off-season. Köpte en pajform, några kokböcker, en cykel till sonen och en pytteliten keramiktavla med danskt motiv. Sedan var vi på Edits café. Premiär för min del, jag vill ALLTID gå till Thulins, men jag kände att nu fick vi banne mig pröva på något nytt. Jag åt en jättegod leverpastejmacka på hemgjord leverpastej. Trist att tanten som serverade (kanske Edit själv?) var småotrevlig. Ja sedan var det inte så mycket mer matutflykter, jo vi var på några konstrundeställen och avslutade med en snabbfika på Ravlunda bränneri en dag. Åt en jättegod men enkel laxmacka (varför smakar inte den typen av macka lika bra hemma?). Testade lite recept hemmavid på påskafton, lammstek och tårta blev det! Testade lite andra recept också för den delen som blev väldigt bra men som måste "justeras" för att stämma in med det andra. Vi får se hur jag använder dem.

Idag åkte vi över Landskrona hem. Det vanliga är att vi åker över Hässleholm och Örkelljunga men vägen över Sjöbo är mer skånsk, dvs vackrare. Jag hade hittat en broschyr med en massa matställe men inget av dem låg längs våran väg eller så var de för dyra. Elofs skafferi tex hade säkert varit nice men vi hade inte lust å pröjsa så mycket. Hamnde i alla fall på Erikstorps kungsgård norr om Landskrona. Där åt vi påskbuffé för 98 riksdaler! SKITGOD lax, jag vet inte vad de hade gjort med den och jag glömde fråga, men god var den. Personalen var gullig. En fin avslutning på påskhelgen.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

No comments: