V

Sunday, February 11, 2007

Fika i Alingsås!

Igår var vi i Alingsås. Jag och min sambo brukar åka dit någon gång i kvartalet. Dels är det väldigt gulligt och sedan finns det ju så många trevliga fik! Jag har ingen aning om hur många det finns men nog känns det som det är minst 20! Å då är inte Alingsås speciellt stort. I alla fall jag träffade min gamla kursare från hushållslärartiden, Ing-Marie. Hon är den enda från den perioden som jag har lite kontakt med, jag skulle jättegärna träffa de andra med men ja hur det är så blir det inte av. Ing-Marie jobbar som hushållslärare på Nolhagaskolan i Alingsås. Om jag känner henne rätt så är hon en mycket energisk och entusiastisk hemkunskapslärare! Nu skulle hon ha sportlov och frågade mig om jag inte saknar sportloven. Jag har jobbat som hemkunskapslärare i närmare 10 år och därefter har jag jobbat som matlagningslärare för Folkuniversitet här i stan. Sportlov - hm, jag tänker faktiskt inte på den möjligheten. Jag gillar att jag är utbildad hemkunskapslärare, jag har stor glädje av det i mitt nuvarande jobb men jag föredrar faktiskt att ha det som jag har det och "bara" ha 5 veckors semester. Det är inget jag tänker mycket på.

Sedan så fikade vi. Vi hamnade på Café Göta, inte så glassigt utan snarare lite rejält med ägg och ansjovismackor och snickerskakor. Han som ägde det var trevlig, sån man ska vara när man driver verksamhet. Han tackade oss när vi gick, sånt gillar jag. Funderar rätt mycket på det - "hur man ska vara om man har café eller affär eller nåt". Om jag hade en affär så skulle jag vara urtrevlig. Ok det kanske blir tjatigt men det är så himla viktigt det här hur man blir bemött. Det ska vara roligt att handla!!

Ja så hamnade vi till sist hos goda vänner, Peter o Inger som ville bjuda oss på mat och det sa vi naturligtvis inte nej till! De har det så himla fint hemma hos sig och de gillar verkligen att samlas vid matbordet och njuta av maten. Den här gången blev det jättegod köttgryta och glass med varma jordgubbar.

Så där satt vi några timmar, sambon spelade gitarr medan vi andra drömde lite om Paris, dottern skulle åka dit med klassen. Ja Paris är alltid trevligt men jag undrar om det inte var bäst första gången man var där. Ja jag blev avundsjuk.

Andra bloggar om: , , ,

No comments: