V

Thursday, February 8, 2007

Krakow

Har alldeles glömt att skriva om att jag var på restaurang Krakow i lördags kväll. Det är en klassisk restaurang här i Göteborg och har nog funnits i minst 18 år, dvs så länge jag bott i Göteborg. Nu far jag lite med sanningen faktiskt, sedan 3 år bor jag i grannkommunen Partille. Men det är nästan same & same. Åter till Krakow. Stället ligger på Karl-Gustavsgatan, nära Vasaplatsen. Det är inte ett dugg flaschigt, tvärtom riktigt rustikt med mycket rödbetor, surkål, panerat och Golonka (jag tror att det är kokt fläsklägg!). Jag tror faktiskt att de serverat exakt samma mat där under alla år jag jag varit där och faktiskt jobbade en servitris i lördags som var med redan för länge sedan. Hon var förresten mamma till en elev jag hade i skolan.

När man är där inne och verkligen ger sig tid å titta så är det verkligen trevligt på ett chosefritt sätt. Det känns väldigt enkelt att vara där. Och när jag tänker efter så är det inte ofta jag är med om den känslan när jag är ute och äter i Sverige. Just nu kan jag inte komma på ett enda liknande ställe. När man är på Krakow ska man äta Panerad ost, det är deras klassiker nr 1. Det är gott fast passade mig nog bättre då när jag var ny i stan för snart 20 år sedan. Nu har jag fått större matpretentioner. Hur som helst, det är en restaurang jag verkligen kan rekommendera!
Andra bloggar om: , , , ,

No comments: