V

Thursday, January 14, 2010

I elfte jultimman




Jag och min 11-åring for alltså med tåg till Berlin i början av december. Vi bodde 4 nätter på Citystay, ett typiskt backpackerställe. Det var helt ok, fräscht och fint, ja det låg framförallt centralt till det jag ville se. I Berlin lär det finnas 50 julmarknader och vi var på 5 av dem (missade någon lite mer udda och alternativ som ska finnas i Prenzlauer Berg, det får bli nästa gång). I allafall vi var på en av dem som enligt någon guide jag läste ska vara finast, Gendarmenmarkt. Det ligger några kvarter söder om Unter den Linden. Där åt vi också lunch; just på den julmarknaden hade de uppvärmda tält som var som hela restauranger. På Lutter & Wegner åt jag Kalvgulasch med spätzle och sonen åt sin vana trogen Wienerschnitzel. Det var mycket gott. Såg en och annan spännande rätt (det var mycket köttgrytor och korvrätter)på julmarknaderna men varken jag eller sonen fixade att stå ute och äta. Det var redigt kallt redan då.

No comments: