V

Wednesday, November 12, 2008

Mårten gås

Kinna skriver på sin blogg om Mårten gås och om hennes mammas goda svartsoppa. Kan inte låta bli att drömma mig tillbaka till studenttiden i Uppsala. Där firades det Mårten gås som aldrig förr. Första året, det måste varit i november 1983,fick jag vara stand-in för en skånska i klassen. Hon blev sjuk och frågade om jag kunde tänka mig att gå istället. Jag gillade party men hade ingen långklänning så jag klämde in mig i hennes (jag är rätt så bystig å det var inte hon kan jag säga)och hängde på till Smålands nation (Skåne hade ingen nation). Lilla jag som kom från ett arbetarhem i Uddevalla hade noll koll på varken Mårten gåsfirande eller svartsoppa. Men jag kommer ihåg att jag hade mycket roligt och att jag tyckte det var gott med svartsoppa så länge den var varm! Å det måste vara 25 år sedan, herre gud!

No comments: