V

Monday, November 17, 2008

Grythyttan

Igår eftermiddag åkte min sambo till Grythyttan. Han går en rektorsutbildning och nu är det avslutning. Tydligen är det brukligt att utbildningen avslutas på Grythyttan. Jag behöver väl knappast tillägga att jag är fasligt avundsjuk. Jag har varit i Grythyttan en gång, det var på hösten 1985. Jag läste till hemkunskapslärare i Uppsala och vi hade på något sätt samlat ihop pengar, jag kommer inte ihåg hur. För pengarna åkte vi i allafall till Grythyttan. Jag tror det kostade 600 kr för en natt med middag och frukostbuffé. Det var förstås jättegott och vackert, jag kommer ihåg att rummen var väldigt fina och att jag sov som en prinsessa. Carl - Jan lärde oss vika servetter och så pratade han om hur man manglar linnedukar (ja nåt åt det hållet var det). Vi fnissade för på den tiden fnissade man lite åt honom. Jag hittade bilder på oss i fotoalbumet igår, alla sitter mycket rakryggade och uppklädda....det ska bli spännande å höra vad sambon har att berätta.

3 comments:

Bendel said...

Vilket roligt grythytteminne!

Kristina Eriksson said...

Pia- ja det var tider det! Det var ju inte så vanligt med sådana gourmetkrogar på den tiden. Jag var ju lite ung och radikal så jag hade lite dubbla känslor kommer jag ihåg. Nu när jag tittar på bilderna från den tiden så ser jag ut som alla de andra, jag ansträngde mig nog en del. Men ja det är ett fint minne!

Unknown said...

Hej Kristina

Ditt inlagg om Grythyttan fick mig av nagon anledning att tanka pa tvatt kursen pa hushallslarar linjen i Uppsala. Kommer du ihag kvinnan som var larare?? Tank att undervisa i tvatt..Jag tror inte att jag nagonsin kommer beratta for mina 3 dottrar att jag tog en universitets kurs i tvatt.