V

Wednesday, September 24, 2008

Tågcharter igen


Jag har tidigare skrivit om vår tågcharter här Efter att ha snurrat omkring i nästan en timma i Berlin Hauptbahnhofs mataffärer (klockan 6 på morgonen) så gick tåget mot Munchen. Den turen tog kanske 5-6 timmar. Ibland gick tåget riktigt fort men inte alltid. Jag hade nog en bild av att tyska tåg alltid går fasligt fort men så var det inte. Jag hade gjort mackor kvällen innan som vi åt, tur var väl det för tågmaten såg inte speciellt kul ut och ganska dyr dessutom. En kaffe i mugg kostade 3 euro. Nej där är svenska tåg bättre (bättre prismässigt i alla fall). I Munchen hade vi ånyo en timmes "paus" innan nästa tåg skulle avgå till Villach, i Österrike. August älskar pizza så pizza fick det bli och kaffe i mugg för 1 euro. Fast efteråt upptäckte jag att det också såldes tyska specialiteter. Det var ju lite synd att jag missade det. Det österrikiska tåget var lite försenat men väl på satte vi oss i restaurangvagnen, det var verkligen semester att sitta där och dricka en öl (August drack österrikisk Fanta) medan man passerade vackra städer som Salzburg och Badgastein.