V

Wednesday, September 3, 2008

Tågcharter igen


Jag har tidigare skrivit om sommarens utlandsresa, min och sonens tågcharter. Vi klev alltså av Berlintåget kl 6 på morgonen. Jag har varit i Berlin 3-4 gånger tidigare, även på stationen (det finns säkert flera) men det som mötte oss nu kände jag absolut inte igen. Det var en supermodern station i flera våningar. Mycket fräsch men kanske inte så charmig. Å andra sidan när man är ute med ett barn (och är ensam) så kändes det väldigt bra att stationen var så där fräsch (jag menar hur kul kändes stationen i Bordeaux eller den utanför Venedig när man tågluffade för drygt 20 år sedan?! Nej då var man lite rädd!). Hur som helst vi hade kanske 50 minuter på oss att inhandla frukost i Berlin innan tåget mot Munchen skulle avgå. Munchentåget var mycket fräscht, svårt att säga om det såg bättre ut än våra x2000-tåg. Både och blir nog svaret. Tåget for alltså genom östra Tyskland och vi passerade städer som Leipzig, Jena och Wittenberg. Jag som älskar att åka tåg och verkligen tittar på allt vi passerar funderade mycket på om det var någon skillnad på detta Tyskland och det västra Tyskland (som jag besökt fler gånger). Jag pratade med en svensk lokförare (som hade hand om oss) som menade att det inte var någon skillnad numera. Hur som helst jag blev väldigt nyfiken på Tyskland. På bilden finns återigen August med den så för Munchen karakteristiska Grundig-skylten.

No comments: