V

Monday, September 8, 2008

När jag åt björn

I gårdagens Svenska Dagbladet handlade det om älgjakt och björnjakt. Jag kom att tänka på när jag åt björn, ja jag har bara gjort det en gång. Det var för ganska exakt 10 år sedan, jag var höggravid, detta var i november och August är född i December. Jag, sonens pappa och några kompisar skulle gå och äta på en rysk restaurang här i Göteborg. Jag kommer inte ihåg namnet men restaurangen låg i trakterna av Nordenskiöldsgatan och den hade bra rykte. Jag kommer ihåg att jag tänkte att jag inte skulle äta björn och att jag tjatade om detta innan. Det slutade med att jag (inte de andra) åt viltburgare (en ganska lyxig sådan alltså) innehållandes just björn och något annat viltkött. Burgaren var jättegod men jag kommer inte ihåg om jag kunde urskilja björnsmaken. Jag vet inte om det finns några restriktioner idag mot att äta lite lätt rosa björnkött när man är gravid...jag gjorde det då i allafall.

2 comments:

Anonymous said...

Jag har inte provat Björnkött ännu. Vi ska åka till en viltrestaurang på Lördag, då kanske.

Anonymous said...

Jag köpte björnkött i Saluhallen för flera decennier sedan, mörkt starkt kött med vilt smak, men jag skulle nog tillagat det längre, ingen minutbiff...