V

Saturday, September 13, 2008

Hing Wa

Igår var jag + sambo på en riktig höjdarrestaurang! Jag ville inte laga mat och jag ville heller inte köpa hem någon halvkul take away. Jag ville äta något riktigt gott hyfsat nära där jag bor (alltså inte åka in till Göteborg). Och så blev det! Vi åkte bort till Gamlestan (som ligger på andra sidan Stockholmsvägen = E20) och gick in på Hing Wa och åt jättegott. Hing Wa är en precis som det låter en kinakrog men det är en kinakrog där de också serverar mat som den serveras i Kina. Det här är alltså en restaurang dit kineserna själva går. Längst fram i menyn har de en meny skriven på kinesiska. Jag åt Vattenanka (massor med gott ankkött serverad med en mycket god ingefärasås). Sambo Peter åt Vitlöksrevbensspjäll (friterade revben med mycket vitlök) tillsammans med en supergod sweet chilisås. De har inga öl eller vinrättigheter vilket gjorde att vi var ganska ensamma där en fredagkväll. Men det gjorde ingenting. Gå dit om ni har vägarna förbi!!

7 comments:

Hannele på Hisingen said...

Anka med ingefära låter mums.

Paul Holmstrom said...

Vi har varit där en gång, fantastiskt. Helt nya smaker, som sonen tyvärr inte gillade. Nu har det gått några år - dags för ett nytt besök!

Bendel said...

Vad roligt, det är svårt att hitta sådana kinakrogar.

Kristina Eriksson said...

Hannele - ja det var verkligen gott.

Paul - Ja jag tror absolut det är ett ställe för barn. Inget starkt men riktigt goda smaker!

Bendel - ja och de var gulliga de som jobbade där! Sånt betyder mycket.

Anonymous said...

Sedan Hing Wa bytte ägare för några månader sedan har det inte varit sig likt. Borta är den klassiska kinesiska chilikryddan, som har blivit ersatt med en försvenskad variant. Borta är också Christoffer, den förre ägaren och hans fru som gjorde Hing Wa till var det är. Istället har man bytt ut inredning och personal till klassisk "svensk" kina resturang där allting smakar precis samma som överallt annars.

Kristina Eriksson said...

Anonym - Aj då, det visste inte jag. Fast det var fasligt gott nu med...

Lucas said...

Thank yoou