V

Thursday, April 26, 2007

Ekologiskt

Kinnas blogg diskuterades Saras kök och Kravmärkt mat härförleden. Jag är dessvärre ännu inte där att jag köper en massa kravmärkt mat, tyvärr. För 15 år sedan var jag mycket duktigare på sånt, idag blir det bara mjölk, kaffe och mjöl. Jag ska bli bättre på det för jag tror verkligen på det, det är någon tröskel jag måste ta mig över (jag är lite för ekonomisk helt enkelt). Fast jag kan inte förstå vad man kan ha emot det? Är det dåligt med livsmedel som är snällare mot miljön? Jo jag är med på att det blir fånigt att köpa kravmärkta äpplen från Argentina, att det här med mat & miljö är komplext osv men i sak är det ju bara åt det hållet vi kan gå.

Det känns som många bli provocerade av att det finns Krav-märkt mat och än idag förknippas det med ord som flumm och kommunism och jag vet inte vad. Ja må vara naiv men jag förstår faktiskt inte.

Andra bloggar om: , ,

3 comments:

Kinna Jonsson said...

Åh vad bra att du tar upp det här. Även om jag ser att du är av annan åsikt än jag tycker jag det är bra med en diskussion från olika håll. Det finns en artikel i SvD (se länk på min sida Lukta och smaka på maten). Den är också ett intressant inlägg i debatten. Må gott!

Anonymous said...

Det handlar inte om att vara emot varor som "är snällare mot miljön" utan det är mer en tro på vad som är "snällare mot miljön".
Organisationen KRAV har en hel del konstiga regler som jag inte tycker är miljövänliga i alla lägen.
En odlare som inte har egen stallgödsel (djurbajs) som vill odla enligt KRAV får inte använda sin grannes gödsel om den inte är producerad enligt KRAVs regler. MEN det är ok att denna odlare, låt säga att han odlar i skåne transporterar hönsgödsel packad i 20 liters plastpåsar från mellansverige för att sedan sprida ut detta på sina fält.

Detta kan ses på flera sätt. Att odlaren får en produkt att gödsla med som är "miljövänlig" MEN var detta verkligen det bästa för vår miljö?

/Frida B

Kristina Eriksson said...

Frida - Det är klart det är en tveksam hantering. Man får se fram emot en utveckling på bränsle och transportsidan. Men det bästa får inte bli det godas fiende.