V

Monday, March 5, 2007

Helg i Skåne

Var som sagt i Skåne i helgen. Å det är ju för fint där! Både jag och sambon ställer oss hela tiden frågan varför vi inte bor där!? Det finns ju inget som...det skulle vara Gotland men där har jag aldrig varit. Jag har bestämt mig för att jag ska flytta dit om ca 10-11 år, dvs när sonen har gått ur skolan. Det blev inget Brösarps gästgiveri, inte heller Karlaby krog (passerade det och där var riktigt många bilar) eller Friden. Jag tror inte Friden har öppnat än, annars är ju det ett toppenställe. Vi (främst sambon) brukar tjöta lite med Peter, ägarn och pizzabagarn. Båda de, Peter och Barbro, verkar ju slita som djur. Nog känns det som de lyckats, på sommaren är det hopplöst svårt att få äta där.
Istället blev det fika på Thulins, det klassiska caféet i Simrishamn, och någon timma därefter lunch på Kamskogs. Kamskogs är alltid bra. Jag åt stekt sill, dvs stekt strömming, och potatismos med rårörda lingon. Behöver jag påpeka att det var mycket gott!? Efter det promenerade vi runt Gyllebosjön, vi blev båda positivt överraskade för omgivningarna där var riktigt fina.
Sedan gjorde jag en jättegod Gulaschsoppa gjord på köttfärs, rödvin och kummin och till det drack vi ett underbart Amaronevin. Problemet med Amaronevin är att det är så gott att jag är rädd att allt annat kommande rödvin kommer smaka småsurt. Himmelskt gott är det i alla fall!
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

No comments: