V

Friday, March 16, 2007

Förbjuda godis i skolan

På Aftonbladets nätupplaga idag står det att en skola i Norrköping ska förbjuda barnen att ta med godis och liknande sötsaker till skolan. Idén kommer från en andraklassare som skickade ett brev till ett kommunalråd. Nu vill man alltså införa ett totalstopp för att minska på barnfetman och risken för diabetes.
Personligen har jag aldrig förstått det faktum att så många skolor säljer både godis, läsk och söta bakverk. Det är som man inte har fattat att det finns ett ämne i skolan som heter hemkunskap och att man där lär ut sunda matvanor och att sunda matvanor inte är att äta godis och bakverk på rasterna. Varför säljer inte samma skolor cigaretter och snus? Vari ligger skillnaden?

Ofta hör man argumentet från skolfolk att om inte vi säljer godis så går barnen till närmsta affär och köper det där. Ja men då är det ju i alla fall inte skolan som står bakom det. Ska vi lära barnen att inte äta för mycket sött ja då måste vi ju också stå för det i handling.

Det är faktiskt inte lätt för barnen att förstå när de ska äta vad. Min lilla erfarenhet av dagis, förskola och skola säger mig att här serveras en hel del sötsaker. Ska man mysa så ska det vara något sött, ska man fira så ska det vara något sött, ska man baka på fritids så ska det vara något sött. Ibland undrar jag om det är barnens behov eller om det är de vuxnas?!

Nu ska jag inte bara klaga; skolan har också blivit mycket bättre på matfronten sedan jag gick, åtminstone där min son går. De serveras grönsaker från en salladsbuffé och på eftermiddagen får de mellanmål i form av både mackor och frukt.

Heja, heja Lars Stjernkvist i Norrköping! Stå på dig!


Andra bloggar om: , , , , ,

4 comments:

Anonymous said...

Heja Heja säger jag också.
I skolan där mina barn gått tog de bort godiset och ersatte bullar med smörgåsar, godis ersattes med frukt, läsk ersattes med juice o s v. Dessvärre ligger en simhall i samma hus som barnens gympasal och där finns en automat med godis och läsk.

Jens said...

Hej! Såg att det skrevs om din bok i senaste "Laga lätt". Den verkar riktigt sjyst och ambitiös. Jag tycker också att vi behöver mer matbloggare från Gbg, det är ju en riktig matstad!

Kristina Eriksson said...

Christina - Ja det är ju jättebra att de tagit bort godiset och ersatt det med mackor. Det är ju svårt att helt isolera en skola från godis men jag tycker att det är viktigt att själva skolan står upp för att de/vi tycker att vi ska minska på det!

Jens - Javisst behövs vi göteborgsmatbloggare! Kul att du såg min bok i Laga Lätt. Måste säga att jag är mycket nöjd själv.

Louise said...

Jag jobbade på förskola ett litet tag, på kungsholmen i Stockholm. Där har stadsdelsnämnden beslutat att alla komunala förskolor ska var sockerfria (förutom när man firar barnens födelsedagar, då är det glass) Alla mellanmål bestod av ekologisk frukt i mängder istället för marmelad-mackor och kräm. Jag inbillar mig att barnen var lugnare och inte fick sockerhysteri.