V

Thursday, February 8, 2007

Sötpotatis, mozzarella och lite till.

Det är kul å läsa andras bloggar. Äntligen har jag fått det bekräftat det jag känt på mig i flera år nämligen att sötpotatis inte är gott. Jag prövade denna amerikanska "delikatess" för första gången för kanske 7 år sedan och jag gillade den inte då heller. Sedan har jag prövat igen, kanske med 2 års mellanrum o nej jag kan inte upptäcka dess förträfflighet. Jag har några andra sådana livsmedel som jag är tveksam till men som andra, som jag upplever det, lovordar. Pumpa tex, jag har gjort pumpapaj någon gång som blev ok men det var efter mycket riklig smaksättning. Hm. Mozzarella är en annan sådan grej. Visst om man äter det med riktigt söta tomater, olivolja, basilika o salt en varm sommardag. Men grejen är den att det måste ju vara sådana otroliga mängder av den för att den ska komma till sin rätt!? Eller? Det blir både dyrt och tröttsamt, då väljer jag hellre en annan ost. Egentligen ska jag lägga de här livsmedlena åt sidan och koncentrera mig på sånt som är gott. Problemet är bara att jag skulle verkligen vilja älska både sötpotatis, pumpa och mozzarella. Det känns som alla andra gör det och jag bara inte fattat grejen!
Andra bloggar om: , , , , ,

9 comments:

Aradil said...

Jag instämmer faktiskt, så du är inte alldeles ensam. Sötpotatis har jag testat att göra förrätt på en gång och det blev fruktansvärt. Mozzarella tycker jag kan vara god om man får tag i riktigt mjuk buffelmozzarella, men de mesta sorterna som man hittar smakar bara gummi. Pumpa har jag ingen större erfarenhet av, men du har säkert rätt ;)

Kristina Eriksson said...

Visst är det lite skönt att få det bekräftat att sötpotatis (och kanske andra saker) är överskattat! Jag ska leta på mjuk buffelmozzarella, skam den som ger sig!

Viktoria said...

Sötpotatis är skitäckligt om man inte har fetaost till! Jag har också svårt för det tjocka och jolmiga i just sötpotatis och pumpa. Pumpa ska få en chans till ikväll eller i morgon. Utan fetaost.Spännande.

Anonymous said...

Nej men sötpotati kan vara underbart. Sötpotatislåda a la Finland är god på julen men min faborit är nog ändå som klyftpotatis tillsammans med "vanlig" potatis, en bit oxfilé och vitlökssmör. Det söta möter det salta - mmmmmmm

Anonymous said...

Instämmer till fullo, sötpotatis är direkt läskigt, pumpa försöker jag med då och då (har en liten rackare i kylen jag inte vet vad jag ska göra av just nu) och mozarell känns som just gummibollar. Jag som trodde att det var jag som var helt osofistikerad :)

Kristina Eriksson said...

jess - Välkommen! Fast det där med finsk sötpotatislåda lät lite spännande? Har du ett recept måntro?

Lotta - Javisst kan man känna sig lite osofistikerad. Pumpa har jag gett upp men sötpotatisen ska jag kanske ge en eller två chanser till.Hm.

Anonymous said...

Prova det här:

Blanda
2,5 dl mosad bakad sötpotatis (jag tillagar den i mikron först, 10-15 minuter på full effekt)
1,25 dl mosad banan
3 äggulor
2,5 dl kondenserad mjölk
1 tsk kanel
0,5 tsk salt

fyll en smord ugnsfast form, pudra med kanel och toppa med cashewnötter eller russin (eller något annat gott)

Grädda i 175 grader i 30-40 minuter tills den har stelnat helt.

Det blir en efterrätt eller fika till sex personer.

Det var det här receptet som ändrade min uppfattning om sötpotatis. Bon Apetit!

(och ja, jag vet att det låter heläckligt, men testa en gång, det överraskar)

Kristina Eriksson said...

Mollyhopp - Ja det låter heläckligt men jag måste ju pröva det!! Tack!

Anonymous said...

Sötpotatis passar bra till efterrätt med pecannötter, farinsocker, marshmallows och mjöl blandat till en fyllning som sedan gratineras i ugnen. En annan sak som den är god till är i soppa med kokosmjölk och koriander eller ihop med morötter, lök, vitlök och persilja.

Pumpa gillar jag inte heller, kan funka i soppa, men då är squash godare. Pumpapaj är rätt ok tycker jag, men det måste till massor av socker och kryddor för att det ska bli gott.

Mozzarella är inte någon höjdare. Den smakar ju inget i sig själv. Allt det goda kommer ju från tillbehören tomat, olivolja, basilka och svartpeppar.