V

Monday, February 19, 2007

Smal äppelpaj

Jag gör många smalmatsrecept, dvs vanlig mat men där jag medvetet reducerar mängden fett och socker. Den här pajen ska gräddas länge - lång tid i ugnen är ett knep att få många maträtter att smaka extra gott. Varsågoda!

Äppelpaj 6 port

En stor och vacker fruktpaj med ett härligt frasigt pajskal!

Det här behöver du:
pajskal:
2 dl vetemjöl
50 g margarin
1 msk strösocker
2 msk mager kesella
2 msk kallt vatten

fyllning:
3-4 äpplen
2 msk strösocker
1 tsk kanel eller ingefära

florsocker att sikta över

½ liter mager vaniljglass

Gör så här:
Kör vetemjöl, margarin, socker och kesella i en matberedare. Tillsätt vattnet och kör i ytterligare några sekunder.
Kavla ut degen till en drygt 20 cm rund platta. Låt degen vila svalt en timma.
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg degen på ett bakplåtspapper på en plåt. Kärna ur och skiva äpplena. Lägg äpplena mitt på degplattan. Strö på socker och kanel eller ingefära. Vik upp kanterna och grädda pajen i en timma.
Låt pajen svalna något. Pudra över florsocker. Servera pajen med glass.
Andra bloggar om: , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Jag är en riktig pajälskare men jag äter mest matpajer. Testar lite olika typer av pajdegar för att hitta smalare varianter.