V

Friday, November 13, 2009

Varför är många så arga....

Varför är många i detta land så himla arga på kostrekommendationer, Livsmedelsverket, dietister osv, osv, osv? Många ser rött och hakar upp sig på nyckelhålsmärkningar, Kravmärkningar och jag vet inte allt. Det har jag tänkt på ett längre tag, kanske har jag skrivit om det också, kommer inte ihåg. Om jag vore forskare i beteendevetenskap (det går nog in under det ämnet va?)så skulle jag absolut ägna mig åt den frågan. Är folk i andra länder lika arga eller är det här ett svenskt fenomen(för vad jag förstått så ser kostrekommendationerna ut på ungefär samma sätt över hela världen)? Något säger mig att det här inte bara handlar om mat utan något annat mer diffust. Kanske kan det komma något bra ur denna ilska men jag kan inte låta bli att tycka att mycket av det känns olustigt....och korkat.

3 comments:

Lisa said...

Innan du anklagar folk för att vara korkade kanske du ska sätta dig in lite i sakfrågorna istället. Då kanske du skulle förstått lite av ilskan. Men det kanske är för svårt?

Givetvis är till exempel jag förbannad som har lagt tre års studiemedel på en utbildning där 50% av tiden gick ut på att vi skulle laga fettsnål mat. Vi satt och viftade med margarinpaket och lärde diabetiker att äta mer kolhydrater.

Redan då efterlyste jag bättre forskning. Vad grundade sig egentligen alla kostrekommendationer på? De som kostat skattemiljarder att informera om.

Felet med oss matkunniga är inte att vi är för arga utan att vi varit på tok för för flata.

Kristina Eriksson said...

Vad jag vänder mig mot är att många av er ser allt så i svart eller vitt. Det är ju ingen på Livsmedelsverket idag som säger att det är så superviktigt att äta fettsnål mat, tvärtom tycker de att det är viktigare att man väljer "rätt" sorts fett än att man minskar det (ja det där känner du ju till). En annan sak för att ta ett exempel är det där "testet" som Kostdoktorn skrev om och som du refererade till. Det där testet förekom på en skola men då är ni där och får det att låta som att det finns i nästan hela Sverige. Lisa jag är själv hemkunskapslärare och har jobbat med det i nästan 10 år på 80- och 90-talet, jag har aldrig träffat någon lärare (och jag har träffat många för jag har vickat mycket) som har pratat om fett på det viset som det där testet.
Men det är ju som att många av er vill att Livsmedelsverket, dietister etc ska ha de här åsikterna, jag kan inte tolka det på något annant sätt. Jag tycker att det är bra att man ifrågasätter, det tror jag Livsmedelsverket också mår bra av men många gånger går det här drevet för långt. Det är det jag menar när jag skriver så här.

Lisa said...

För det första är det intellektuellt ohederligt att bunta ihop alla människor till ett "ni". Jag står för mina egna åsikter och min egen ilska inte för någon annans. Jag tillskriver inte heller Livsmedelsverket åsikter deras företrädare inte har. Jag citerar noggrant ur deras officiella dokument. Det är vad jag utgår från är "superviktigt". Och det är just det jag kritiserat grundligt med utgångspunkt i modern vetenskap.


Eftersom jag själv har en dietistutbildning har jag ganska bra koll på vad vi lärde oss. Visst finns det många dietister som har fattat en hel del sen dess men fortfarande är det många som tycker att vi ska äta så fettsnålt som möjligt.

Livsmedelsverket håller sakta på att backa om fett och anledningen är just den att de har fått skarp och väl underbygd kritik. Men nyckelhålsmärkningen bygger fortfarande på ovetenskapliga teorier.

Tacka vettiga människors ilska för att det går åt rätt håll. Och om du kallar dem korkade får du faktiskt ge ordentliga konkreta sakskäl.