V

Tuesday, January 13, 2009

Supersmakare

Apropå artikeln jag skrev om igår, som var inne i söndagens Gp, så handlade den en hel del om supersmakare, dvs människor som upplever förstärkta smaker. Det sura blir surare och det beska kan bli outhärdligt bittert. En fjärdedel av alla människor är tydligen supersmakare. Det får mig att tänka på mitt livs enda blindtest. När jag gick min utbildning i Uppsala så fick vi bedömma olika smaker (ja de var utrörda i vätska tror jag)samtidigt som vi fick ha bindel för ögonen. Vi skulle säga om det var salt, surt, beskt eller sött (umami fanns inte på den tiden). Det låter ju inte så svårt men det var faktiskt bara jag och en till av 50 stycken som svarade helt rätt. Så man är kanske en sådan supersmakare när allt kommer omkring, hö, hö. Hur som helst Lisa Förare Winblad + kompanjon menade i tidningsartikeln att supersmakare är känsliga för beska och faktiskt äter en mindre mängd grönsaker än vad andra gör. Det där stämmer in på mig fast det vågar man ju knappt säga högt (när man är i den här branschen menar jag). Jag tycker ofta att tomater och äpple smakar surt och kanske är det därför jag inte gillar choklad med hög kakaohalt. Sedan kan man kolla upp om man själv är en supersmakare här

No comments: