V

Friday, October 3, 2008

Tågcharter - på väg hem!





Efter en veckas semester i Grado så skulle vi då ta tåget hem. Jo här kanske jag ska nämna att vi åt en del gott också. August varvade pizza med Spagetti Bolognese mest hela veckan medan jag mest prövade fisk- och skaldjursrätter. Kommer inte håg allt men sista kvällen åt jag pasta med vongole (små vita musslor i en vitvin och vitlökssås), som alltid väldigt gott och en annan kväll åt jag bläckfisk med polenta (det låter lite knasigt men det är tydligen en klassiker i Grado). Typiskt för stan var också att man skulle dricka en orange drink, vad den nu hette...Spritzl något tror jag. Tyvärr blev det aldrig att jag gjorde det, inte så kul å dricka drinkar när man är själv ute med en 9-åring.

Måndag morgon fick vi kliva upp tidigt för bussen gick tidigt tillbaka till tågstationen i Villach. På vägen dit stannade bussen någon km innan gränsen så att vi fick dricka en sista cappucino. August som faktiskt inte hade köpt så mycket under resan hittade en plånbok med Intersymbolen på och ja som den fotbollsmamma jag blivit var det bara att betala. I Villach fick vi en halvtimme på oss att kolla in gågatan i stan och det lilla söta torget. Sedan var det några timmars tågresa genom Österrike och Tyskland kvar. På det österrikiska tåget satt vi i en mer gammaldags kupé och pratade med några svenskar från resan. Väl i Munchen hittade jag ett stånd med mat där de sålde jättegoda kycklingben, klyftpotatis och sås, lite cajunkryddat liksom. Det var riktigt gott. På Tysklandståget spelade August kort med en flicka och hennes pappa (som var från Kalmar). Lite synd att vi inte pratat med dem tidigare.

I Berlin fick vi 2 timmar på oss innan vi skulle gå på nattåget till Malmö. Om jag får 2 timmar i en stad så sätter jag mig inte ner och slår dank oavsett tid på dygnet, nej jag drog med mig sonen ut på stan (klockan var 9 på kvällen och det var riktigt mörkt). Vi hann se både Riksdagshuset, Brandenburger Tor, Unter den Linden och köpa hamburgare på Mac Donalds, allt medan Fritidsresors anställda vaktade våra väskor. Berlin är verkligen en spännande stad, jag gillar den!

Sedan var det dags att sova på tåget igen, jag sov mer nu på uppvägen. Frukost på stationen i Malmö och sedan 3 timmars tågresa till Göteborg. Hemma!

No comments: