V

Friday, February 29, 2008

Bohusläns museum

Apropå Bohusläns museum så har jag faktiskt jobbat i köket där en sommar, 1989 var det. Barbro Östlund hade hand om ruljansen på den tiden och det var mycket på tema Bohuslän. Taubes fisksoppa, Tjörnbroar (ungefär som kolakakor), Lasse-Maja (varma tunnbröd med ost tror jag) kommer jag ihåg. Barbro var modern och var ofta ute i serveringen och berättade vad som serverades just den dagen.

När de byggde museet så rev de en av stans ståtligaste byggnader nämligen, Kampenhof. Det hade varit ett bomullsspinneri och var byggt efter engelsk modell med en vacker park (för arbetarnas rekreation). Jag kommer ihåg det väldigt väl för jag passerade byggnaden varje dag när jag gick till gymnasiet. Skulle gissa att där finns någon stadsarkitekt som skäms lite idag. Vackert var det. Jag har fått bilden från den eminenta Uddevallabloggen

No comments: