V

Sunday, January 21, 2007

Drömmar om Italien och Trenitalia

Drömmer om Italien igen. Jag har varit i Italien sådär 5-6 gånger. Det är märkligt med det landet, det kan verkligen vara allt mellan fantastiskt och riktigt turistiskt tråkigt (dessvärre även maten). Inte så sällan det sistnämnda (tråkigt alltså) men ändå fortsätter jag att drömma om det fullkomligt ljuvliga Italien. Det landet har en enorm lockelse. Jag tror att vi gillar Italien för att italienarna själva älskar att älska sitt land. Att vara sådan är inte så svenskt så att säga. Vi skulle ju kunna lansera Österlen på samma sätt som de lanserar Toscana men det gör vi inte (ok Skåne saknar både värme o vin dessutom). Tillbaka till där jag började, i fredags tittade jag på Trenitalias (Italiens SJ) hemsida och konstaterade att det kostar ca 500 kr att åka mellan Turin (långt norr ur) och Lecce (nere i klacken). Det känns väldigt billigt och skulle min 8-åring följa med skulle det bara bli 22 euro dyrare. Men man ska ju ta sig till Turin och det är ju betydligt dyrare. Jovisst det går säkert att få en billig flygresa till Rom och sedan vidare med tåg till Puglia (det är dit jag vill) men jag vill åka tåg och inget annat! Det är iallafall häftigt att sitta där och knappa in alla underbart vackra ortsnamn på Trenitalias hemsida och få upp avgångstider, byten, tider och inte minst hur ruggigt billigt det är. Då känner jag mig faktiskt som en riktig italienare.

Andra bloggar om: , , , ,

No comments: