Jag var i Stockholm i onsdags och kan inte låta bli å känna att man som matintresserad går miste om riktigt mycket när man inte bor där. Hm. Vet inte om det är inbillning men det känns som allt är mer på riktigt där, jag tänker då på maten närmast. Maten är mer distinkt, jag har tex aldrig ätit så god meze som på ett enkelt ställe i Skärholmen eller så goda friterade grönsaker a la Mellanöstern som vid Medborgarplatsen. Och då har jag ju inte nämnt alla bra krogar som verkar finnas...Jaja man blir ju inte lyckligare av att tänka på allt man inte har tillgång till utan man får glädjas åt allt man har, som det brukar heta. I Gamlestan (stadsdel här i Götet) finns tex en bra Kinakrog där de serverar "riktig" kinamat och nu läste jag om ett ställe i Hjällbo (förort) där det också ska vara bra. Och så ska Lärjeåns dalgångar öppna igen och så...
Andra bloggar om: Göteborg, Stockholm, restauranger, mat, matblogg
Friday, March 30, 2007
Stockholm i mitt hjärta
Posted by
Kristina Eriksson
at
9:48 AM
15
comments
Thursday, March 29, 2007
Lite av varje
Det är så himla käckt med bloggen, jag måste säga det igen. Nyss var jag inne på Vänlig mat och fick ett tips av Jens om en bra thairestaurang på Andra Långgatan här i stan och så fick jag bra länktips på Pauls kök. Hur skulle jag fått veta det här annars? Himla käckt va!?
Andra bloggar om: matblogg, Göteborg
Posted by
Kristina Eriksson
at
5:34 PM
6
comments
Tuesday, March 27, 2007
Blomkål och Vegeta!
Idag ska här lagas blomkålsrätter. Var på Willys igår eftermiddag och köpte en burk Vegeta. Mitt livs första sådan burk. Någon har sagt mig att Vegeta (antagligen någon som importerade Vegeta) är Europas mest använda krydda! I alla fall jag var och åt friterad blomkål + andra friterade grönsaker i pitabröd på något snabbmatställe vid Medborgarplatsen härförleden (Anna-fotografen tog med mig). Just blomkålsvarianten var fantastisk. Jag frågade vad det var i och fick till svar Vegeta! Hm detta kan bli svårt för de var vansinnigt goda och har svårt för att föreställa mig att det bara var Vegeta som åstadkom detta....
Sedan ska jag göra någon slags blomkålssoppa. Får klura ut något.
Andra bloggar om: blomkål, vegeta, snabbmat, matblogg
Posted by
Kristina Eriksson
at
9:16 AM
0
comments
Monday, March 26, 2007
Recept
Kom på att jag allt för sällan har med något recept på bloggen. Här kommer ett som jag verkligen kan stå för! Alla recept jag publicerar(ganska många blir bara försök...) blir hyfsat bra :) men ok en del blir bättre än andra! Här kommer ett av de sistnämnda.
Chokladtarte med smak av apelsin 2 port
En ljuvlig liten chokladhistoria som blir godast om man tillagar den några timmar innan den ska ätas.
3 msk smör
40 g mörk choklad (tex Marabous Dark)
1 ägg
2 msk socker
½ dl apelsinmarmelad
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj 2 portionssuffléformar som rymmer 2 dl. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt chokladen delad i bitar. Låt chokladen precis smälta. Vispa ägg och socker vitt och poröst i en skål. Tillsätt chokladsmeten och apelsinmarmeladen. Vispa lite till. Fördela smeten i suffléformarna (smeten kommer att nå ända upp till kanten) och grädda dem i mitten av ugnen i 8 minuter (inte mer). Ta ut formarna och låt dem svalna. Chokladtarten är godast rumstempererad. Ev kan man servera vispad grädde till men den är jättegod även utan.
Andra bloggar om: recept, choklad, matblogg
Posted by
Kristina Eriksson
at
11:45 AM
0
comments
Friday, March 23, 2007
Leila i Elle
Blev lite lycklig (ja faktiskt) när jag läste en artikel om Leila Lindholm i senaste Elle mat & vin. Hennes mission är "genvägar utan att göra avkall på smak och kvalitet". I artikeln säger hon tom att bästa snabbmaten är blodpudding! Ja hon ger ett väldigt osnobbigt intryck och det är väl det jag blir lycklig av.
Utan att ha träffat henne så känns hon som hon vill dela med sig av sitt matintresse på ett genuint sätt. Hon säger "det mest geniala är de enkla recepten som är hur goda som helst, men som ändå känns lyxiga och imponerar, när de i själva verket är barnsligt enkla att fixa". Kul hon behövs.
Andra bloggar om: Leila Lindholm, matblogg, recept, kokbok, matfilosofi
Posted by
Kristina Eriksson
at
8:59 AM
3
comments
Tallrikar med starka färger i Stockholm?
Är på jakt efter tallrikar med starka färger. Ska till Stockholm nästa vecka och då har jag en timme på mig innan jag ska vara på ett möte. Är det någon av er alla snälla bloggare som vet var det kan finnas sådana tallrikar?
Andra bloggar om: tallrikar, Stockholm
Posted by
Kristina Eriksson
at
8:36 AM
9
comments
Wednesday, March 21, 2007
Frankrike jag också...
Posted by
Kristina Eriksson
at
9:38 AM
5
comments